to GIBRALTAR.reismee.nl

Dag 19 Cazorla-Granada

Klein leed: het begint ermee vanochtend dat de etappe van 117 kilometer door een verkeerde keuze van wegen in het GPS bestand ineens 140 km blijkt te gaan worden.
Vervolgens zijn de klimmen heftiger dan verwacht, maar dat kun je nog zien als het spel tussen berg en fietser. Dat de wind die aanvankelijk van achter lijkt te komen zich per bocht bedenkt hoe hij ons het beste kan tegenzitten ervaren we als puur spelbederf. Geen scheidsrechter in de buurt natuurlijk. Alleen wat loslopende honden en wat onduidelijk vee.
Op afdalingen waar je normaal gesproken zonder de benen te bewegen met 40+ naar beneden kunt rijden moeten we nu met alle macht trappend ons best doen om 30 kilometer per uur halen.
De omgeving waarin we rijden is weer prachtig, het uitzicht op de Sierra Nevada soms spectaculair en de dorpen waar we doorheen fietsen lijken al eeuwen te slapen.
Als we bij een Repsol benzine station vragen om blikjes Vichy Catalan (Spa rood) reageert de man (deels gespeeld) beledigd en zegt dat we hier in Spanje zijn en niet in Catalunya.
Uiteindelijk zien we in de verte Granada duidelijk voor ons. Een uitgebreid netwerk van autowegen omringt de stad. Voor fietsers lijkt het een onbereikbaar doel. Een aantal keren blijkt de ingeslagen weg doodlopend. Als de eerste druppels vallen krijgen we hulp van een vriendelijke mountainbiker en passeren we veel later dan gedacht en gehoopt de stadsgrens.
Toen we Spanje inreden een dag of 10 geleden zagen we op de weerberichten temperaturen van boven de 40 graden in Granada. We vreesden de stad. Maar vandaag regent het en zijn de straten spekglad vanwege de olie op het zwarte asfalt en op de vele geschilderde belijningen voor bus, taxi en oversteekplaatsen. Remmen weigeren dienst. Stapsvoets rijden we van stoplicht naar stoplicht. De kathedraal, waar we ons op zouden moeten oriënteren, houdt zich, ondanks zijn forse afmetingen, knap verscholen.
Maarten en Ad raken nog verder van het pad dan Frans en komen driekwartier na hem koud en doorweekt aan in het hotel. We hebben 154 km op de tellers staan.

Karin

helmpje af heren, het einde komt in zicht! hopelijk met droge schoentjes.(ogen)