to GIBRALTAR.reismee.nl

Dag 18 Puente de Génave-Cazorla

De vragen van vandaag.

1 (foto 1+2).
Hoeveel olijven heeft de wereld nodig?
Het is een relatief korte rit vandaag (eindelijk eens onder de 100 kilometer, een halve rustdag in feite). Maar de gedurende 77 kilometer rijden we door de olijfboomgaarden en dat gaat waarschijnlijk nog een paar dagen zo door. Ik laat me vertellen (door Kor weliswaar, maar toch) dat er wereldwijd een enorme overvloed aan olijven is. Men weet van gekkigheid niet wat ze er van moeten maken (biobrandstof?). Je wordt er heel moe en moedeloos van om te bedenken dat al die honderdduizenden bomen leeggehaald moeten worden.
2 (foto 3).
Waarom zo steil?
Het is te begrijpen dat vroeger sommige steden beter hoog op een berg konden liggen. Maar waarom moet de weg zo steil zijn. Met een beetje snugger rekenen zou de hindernis voor de vijand en het gemak van de bewoners wat meer in het voordeel van de bewoners kunnen uitvallen. Wij moeten de laatste kilometers een steigingspercentage van 11-12% overwinnen om bij het hotel te komen, dat gelukkig aan het begin van het stadje ligt. Het blijkt later, na de siësta, te voet niet veel beter te worden als we naar de pleinen op zoek gaan. Arme bewoners van Carzorla.
3 (foto 4)
Waarom krijg je in Nederland geen tapas bij je bier?
Een prachtige gewoonte: je bestelt een glas (of een paar glazen) bier en je krijgt er een halve maaltijd gratis bij. Als je bier bij je eten bestelt ben je veel slechter uit. Dan betaal je voor beiden.
4 (foto 5).
Is dit kunst?
Een zorgvuldig gemaakt schilderij van Cazorla met daarop een metalen (gelast blik) beschilderde sculptuur van het kasteel siert de muur van het cafégedeelte van ons hotel. Een waar meesterwerk.
De decoraties van de receptie en de gangen (foto 6+7) zijn ook wonderschoon, maar toch van een andere orde.
5 (foto 8,9+10)
De stier of de toreador?
Een paar honderd meter van elkaar hangen twee affiches die stierengevechten aankondigen in 2 verschillende steden. Op het ene plakkaat staan 6 stieren afgebeeld die afgeslacht zullen gaan worden. Op het andere 3 toreadors die dat zullen gaan doen. Wat is de gedachte achter deze keuze voor hoofdrolspelers? Heeft in het ene geval de stier meer kans als overwinnaar uit de strijd te komen? Zijn ze in Villacarillo stiervriendelijker dan in Cazorla, of juist niet? Zijn de stieren daar bekender dan de toreadors of waren de toreadors niet op tijd terug van de kapper?
Allemaal vragen, maar de afloop lijkt bekend.

Theo van Oirschot

Hallo allemaal,Ad heb je de mop van kaas en je broer al verteld? Groeten uit Goirle.

Rewert Wolthoff

Dag Frans, Gibraltar nadert! Ik wens je nog veel goede laatste kilometers. The Dutch Border Tour krijgt vorm met de aanmelding. We spreken elkaar binnenkort. Nog veel fietsgenoegen!