to GIBRALTAR.reismee.nl

Dag 16 Cuenca-Albacete

De taxirit van Hotel Alfonso VIII naar Plaza Alfonso VIII bij de ingang van Plaza Mayor is een rit om niet snel te vergeten. Een chagrijnige chauffeur die zonder twijfel een oom van de beroemde Spaanse F1 coureur Fernando Alonso is sleurt zijn Seat GT met een onmogelijke snelheid door de nauwe en bochtige straten de heuvel op naar het centrum van de middeleeuwse binnenstad. Mensen staan als versteend aan de kant van de weg , kinderen worden in paniek het trottoir op getrokken, handtasjes worden zonder pardon uit dameshanden gereden, parfumflesjes sneuvelen. We denken nog dat hij zonder aarzelen de steile trappen richting kathedraal op zal rijden, maar op het allerlaatste moment slaat hij een met gierende banden linksaf een nauwelijks 2 meter brede straat in waar zijn bolide maar net doorheen kan. Het stratencircuit van Monaco is voor deze man een riante boulevard. Als de ritprijs gebaseerd zou zijn op de tijd in plaats van afstand zouden we waarschijnlijk slechts eentiende van de €4,50 hebben hoeven afrekenen. We geven € 2,50 fooi, deels uit opluchting om de auto te mogen verlaten, deels als amusementsbelasting.
Bij het afrekenen snauwt de chauffeur zijn nieuwe klant door de telefoon toe dat hij wel erg moet opschieten om nog mee terug te kunnen rijden. Wij besluiten terug te lopen.
De binnenstad van Cuenca staat sinds 1966 op de lijst van Werelderfgoed van Unesco.
De september feesten hebben hun oorsprong in de Middeleeuwen om de overwinning van Alfonso VIII op de Moren te vieren. We vinden een prachtige plek aan de voet van de kathedraal (eerste Gothische kathedraal in Spanje, 12e Eeuw) om te eten en er trekt een stoet Middeleeuwers aan ons voorbij. Inclusief een ganzenhoeder. Gelukkig missen we het stierenvechten met jonge stieren op het kerkplein.
Nadat we vroeg in de ochtend de 2.000 km grens zijn gepasseerd komen we rond vijf uur aan in Albacete. Hier is geen hotelkamer meer te vinden (wij hebben gelukkig in Maart al gereserveerd) omdat ook deze stad feestviert. De Feria de Albacete is van oorsprong een rurale jaarmarkt die draait om de verering van de Maagd van de Vlakten - Virgen de los Llanos (bron Wikipedia).
Rond een uur of zes knalt er een kwartier lang een hels vuurwerk vanuit de richting van de kathedraal. Van het werkelijke feest is op het plein voor het hotel nog niet veel te merken om half negen 's avonds. Het zal, zoals meestal in Spanje, wel veel later beginnen .
Ik denk dat wij eerder in bed zullen liggen dan de Maagd van de Vlakten.

fred

mooi verslag! sukses met de laatste loodzware loodjes!

Ronald Nieuwhof

Beste Ad en friended,
Sjaak en Joke hebben mij de link naar jullie reisverslag doorgestuurd. Ik heb het allemaal met veel plezier gelezen. Maar Ad je hebt nog steeds niet door dat de mens gemaakt is voor 5 km per uur. De rest, dus ook fietsen, hebben we er bij verzonnen. Ik zou zeggen de laatste etappen met 25 km/uur en genieten!!!