to GIBRALTAR.reismee.nl

Dag 15 Teruel-Cuenca

Fietsen door Spanje is een veeleisende onderneming, meestal ruimschoots beloond door de overweldigende natuur, de imposante kastelen, de stille dorpen en de levendige steden. En niet te vergeten de benzinestations onderweg met koele blikjes Naranja en Vichy Catalan.
Maar het is ook een logistieke uitdaging.
De tijdsduur van een rit is cruciaal voor de indeling van de dag, waarbij naast de te verwachten fietstijd, ook het oponthoud voor het kaartlezen, de stops bij de volgwagen en eventuele materiaalpech belangrijke parameters zijn.
Een lastige rekensom. Vaak zijn de kilometeraanduidingen tussen de steden slechts een indicatie. Tot nu toe is het bijna iedere dag voorgekomen dat we de totaalafstand met 15-20% overschrijden. Na kilometers fietsen blijkt de de volgende stad niet zelden verder weg te liggen dan een half uur daarvoor (we fietsen meestal in de juiste richting).
De planning van de maaltijden, van essentieel belang voor onze prestaties wordt hierdoor nogal problematisch. We hebben ons er al bij neergelegd dat we de comida (14;00-16:00 uur) niet halen. Dat betekent dat we pas bij de cena (21:00-23:00 uur) aan tafel kunnen.
Als we vroeg vertrekken en profiteren van de relatief koele eerste uren van de dag, zouden we de tijd moeten hebben om te herstellen voordat de soep wordt opgediend. Als we later vertrekken kunnen we de ochtend na de late maaltijd rustig aan doen en bij aankomst na douche en verzorging meteen aanschuiven.
Tot op heden is elke strategie mislukt. We zijn meestal veel te vroeg uit bed en veel te laat op onze bestemming.
Vandaag reden we weer een kleine 150 km over de Spaanse prairie: hooggelegen, heet en met veel wind, meestal tegen.
We gaan niemand lastig vallen met verhalen over ons lijden. Misschien komen die nog. Maar de uitspraak van Ad vandaag is zeker illustratief 'Als ik 's morgens wakker word denk ik er alweer aan dat ik 's avonds lekker in bed kan gaan liggen'. Het was niet ver van onze laatste stop in het stadje Fuentes. We moesten allemaal even denken aan dokter Eufemiano Fuentes en wat voor wonderen hij in onze hotelkamers zou kunnen verrichten.

Eline

Het begint een ware aanslag te worden op jullie afgetrainde lijven zo te lezen... hou vol en hou het plezier erin.
Succes!