to GIBRALTAR.reismee.nl

Dag 06 Chateauroux-Limoges

We rijden door het groene Frankrijk vandaag en houden even halt in Argenton sur Creuse op een dorpsplein zoals we dat graag zien: een tabac, papeterie, post, café, boulangerie, een bar en een terras. Of liever op elke hoek van het plein een terras. Er zitten mannen die thuis waarschijnlijk hebben verteld dat ze gingen werken maar hier nu met elkaar koffie drinken, kletsen en sigaretten roken. Gauloises. Maar misschien hebben de mannen geen werk en zitten ze hier hun dag een beetje uit. In ieder geval maakt de man met de tekst 'à votre service' op de rug van zijn shirt niet de indruk snel iets te gaan ondernemen. Ook lijkt het dat de E-sigaret een deel van de markt van de Gauloises en de Gitanes heeft overgenomen.
We kronkelen de hele dag langs en over de A20 via D-wegen die rustiger zijn dan we verwacht hadden. Lastiger ook vanwege een reeks uiterst vervelende klimmetjes. Maar uiteindelijk suizen we met 55 per uur Limoges binnen naar ons hotel vlak bij het monumentale station Limoges-Bénédictins. Het gebouw maakt indruk en na ons bezoek zoeken we nog even op internet naar de wetenswaardigheden. De meeste sites geven de vertrektijden van de treinen. Nogal relevante informatie voor een station. Maar we leren ook dat de tweede stenen versie van het oorspronkelijk houten bouwwerk in 1929 is geopend en dat de mooie grote hal na een brand in 1996 in zijn originele staat is teruggebracht. Vandaag de dag moet je omhoog kijken om er nog iets van te zien want op ooghoogte heeft de gebruikelijke retail ellende de ruimte volledig in beslag genomen.
Na een uitstekend diner aan de overkant van de straat gaan we naar ons hotel'Lion d'Or'.
Wat iedereen misschien al lang weet ontdekken wij vanavond.
Een citaat van een willekeurige Nederlandse website van een eetgelegenheid met de naam 'De Gouden Leeuw':
'Naar verluid is de naam “de Gouden Leeuw” overgewaaid vanuit Frankrijk. Voordat herbergen voor financieel armlastige reizigers betaalbaar werden, sliep men 's nachts in boerderijen, gewoon in het hooi. De opmaat naar vooruitgang en comfort werd het bieden van een echt bed. Dat werd aangekondigd met de mededeling “au lit on dort”, letterlijk “men slaapt in bed”. Als het in het Frans wordt uitgesproken, klinkt “au lit on dort” precies hetzelfde als “au lion d’or”: in de gouden leeuw. En een gouden leeuw ontpopt zich vervolgens als waardig visitekaartje aan de gevel van herbergen.'
De gouden leeuw aan de gevel van ons hotel is een vrij slecht grafisch ontwerp, maar de bedden zijn uitstekend.

Jac van der Vorst

Vanwege de omstandigheden heb ik de fietsverhalen van jullie nog niet gelezen. Jullie hebben wel stilgestaan bij de verjaardag van Maarten. Maarten vanuit Veghel nog van harte proficiat met je verjaardag gisteren. Ik hoop dat jullie kunnen genieten van de fietstocht. Jullie zijn al een heel stuk naar het zuiden gereden. Limoges is voor mij ver weg.
Succes en tot later