to GIBRALTAR.reismee.nl

Dag 05 Chateaudun-Chateauroux

Weer een dag door de graanschuur van Europa. Een lege schuur. Al het graan is gemaaid, de akkers liggen er kaal en geel bij. Het gras aan de kant van de weg heeft dezelfde kleur gekregen en de zonnebloemen hebben de moed ook opgegeven. Alles is geel en droog. De afstand van vandaag is weer 163 km. We weten dat het nog ver is naar het uiteinde van Europa en spreken af om verstandig te rijden. De wind staat gunstig. Een mooie gelegenheid om lekker door te fietsen en toch de benen te sparen voor de dagen die gaan komen. De afspraak om niet harder te rijden dan 32 km per uur is even snel vergeten als dat hij is gemaakt. Het is steeds even wachten op wie het eerst zijn mond open doet als het tussen de 35 en 38 per uur gaat. Verontschuldigingen als 'het liep naar beneden' en 'ik kon mijn computerscherm niet zien (door de zon of bijziendheid)'worden halfslachtig geaccepteerd. Om half vijf bereiken we Chateaucroix in pais en vree met een gemiddelde van 30 km per uur op de tellers. Na een half uur zoeken door de mooie stad komen we uit in een straat met veel leegstaande winkelpanden maar ook met een Portugese snackbar waar onze 'directeur sportif' zich op het terras heeft neergezet om ons te laten weten dat het hotel pas om vijf uur de deur voor de gasten gaat openen. Hij zit er al even, maar het is hem gegund. Kor is de hele dag al druk in de weer geweest met ons.We hebben vandaag om de 40 km een stop gemaakt bij de bus. Meestal kort om water in de bidons te doen en een mueslireep in de achterzak te steken. Ongeveer halverwege de rit besluiten we te lunchen in Chemery bij 'Le Pied de Mouton' ook om Maarten, onze schaapsherder, een plezier te doen.Een plek naar ons hart. Waarschijnlijk zal de Keuringsdienst voor Waren en de Europese Commissie veel problemen hebben met een restaurant waar de overgang tussen opslag van oude meubels, toiletten, keuken en eetzaal volstrekt diffuus is. Tegen het Nirvana shirt van de patron kan niemand bezwaren hebben denken we zo.We nemen de tijd voor het koude buffet maar slaan het aanbod voor de begeleidende wijn en digestief beleefd af.